מי אתה, אליהו הנביא

אליהו הנביא

רבות מסופר על אליהו הנביא ובאותה נשימה רבות התהיות והשאלות לגביו – האם הגיע משבט בנימין או גד? האם היה כהן כפי שנהוג לספר? אגדות וסיפורים רבים ונפלאים קשורים באליהו הנביא העושה טוב לצדיקים ומגלה להם פתרונן של תעלומות, יורד מהשמיים ומתארח אצל מאמינים בה'. לא בכדי נקרא אליהו מלאך הברית, מפני שהתאונן בפני ה' על כך שבני ישראל עזבו את ברית המילה. על כך שם אותו ה' שיבוא בכל ברית מילה שיעשו בני ישראל, בכדי שיראה בעצמו כי הם מקיימים את הברית.

מתי נפגש היהודי עם אליהו הנביא

כאמור, אליהו הנביא "פוגש" אותנו בשני אירועים עיקריים במהלך החיים:

  • ליל הסדר בפסח
  • ברית המילה

בשני המקרים מתקיימת הכנה ממשית מצד המאמין; בפסח מוזגים כוס מיוחדת עבור אליהו הנביא בביקורו אותנו בליל הסדר, ובברית המילה מוצב כיסא עבורו בבואו לחזות בברית מתבצעת. נשאלת השאלה מדוע אליהו הנביא יהיה מוזמן דווקא לאירועים אלו? על פי חז"ל, בשעה שביקש ה' לגאול את עמו ממצרים, היו בני ישראל 'עירומים ממצוות'. על מנת לזכות אותם ביתרון על פני שאר העמים שיקנה להם את הזכות להיגאל מהשעבוד, התנו להם את שתי המצוות בזכותן נגאלו ממצרים – קורבן הפסח וברית המילה. עליהן אגב, אמר הנביא יחזקאל את המשפט "בדמייך חיי, בדמייך חיי".

ברית המילה כאמור היא המצווה הראשונה שניתנה לאברהם אבינו, עוד בטרם שבכלל נוצר עם ישראל! ברית זו נחשבת לברית אישית בין האדם לאלוקיו. קורבן הפסח לעומת זאת היא המצווה הראשונה שניתנה לעם כולו. בין היתר על פי המצווה, למרוח על דלתות הבתים את דם השה השחוט. כאן המצווה מתקיימת לעיני כל, בניגוד לברית המילה שהינה מצווה אישית.

ועוד קצת על קצה המזלג

שתי מצוות ראשוניות אלה מכונות 'מצוות דמים' – אחת מסמלת את הזהות היהודית האישית, והאחרת מסמלת זהות לאומית וקולקטיבית. אלו הן שתי מצוות ה"עשה" היחידות בכל התורה, ועל מי שמבטלן יוטל עונש כרת.

כפי שהנכם רואים, קיים קשר ישיר בין אליהו הנביא ובין המצוות החשובות ביותר ביהדות. זהו המלאך המלווה את כולנו בשגרת ימינו, ואנו פוגשים בו בכל שנה משנות חיינו.

יופי וטיפוח כללי
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
עדשות מגע מומלצות לשנת 2021
עדשות מגע מאפשרות להראות טוב וכמובן גם לראות טוב מכל מקום, בכל זמן ובכל סוג של פעילות. עדשות מגע ioptix...
קרא עוד »
אוק 28, 2021
פמוטים מכסף
אין שום ספק כי פמוטים מכסף נחשבים לאחד מהפריטים החשובים והחיוניים ביותר בכל בית יהודי. חשוב לציין כי...
קרא עוד »
ינו 04, 2021
חיפוי רצפה דמוי בטון – המדריך המלא
חיפוי רצפה מבטון הוא פתרון עיצובי לכל חלל ומעניק מראה דקורטיבי לכל חדר, החיפוי עמיד ובעל יתרונות רבים...
קרא עוד »
נוב 30, 2021